...un Bocado de México
exposición pictórica
Piotr Korzeniowski
Museo de la Isla de Cozumel.

(English version below)


Obra con tècnica de tinta.
 "...un bocado de México"
exhibidas en el Museo 

de la Isla de Cozumel

"Mientras trabajaba en el material presentado en la exposición, tuve la oportunidad de visitar y conocer muchos lugares interesantes, contemplar el entorno, la naturaleza, los sabores y escuchar el ritmo del latido del corazón de México. Lo más memorable para mí fue la visita al pequeño pueblo de San Ramón, ubicado en lo profundo de la selva a unos 150 km al noroeste de Tulum, donde una pequeña comunidad cultiva la lengua, las costumbres, las tradiciones y el estilo de vida maya."

Piotr Korzeniowski


Obra con tècnica de tinta.
 "...un bocado de México"
exhibidas en el Museo 

de la Isla de Cozumel


El maestro Piotr Korzeniowski por lo regular le vemos con una cámara fotográfica en mano para registrar imágenes del entorno donde se encuentra, que generalmente es la naturaleza de algún país y posteriormente le servirán como instrumento de apoyo para realizar una excelente obra pictórica.


Pero en "...un Bocado de México" que fue producida durante su estancia de nueve meses en nuestro país. las imágenes realizadas en tinta  sobre papel fueron hechas sin usar previamente la cámara fotográfica, es decir las manofacturó rápidamente en vivo, directamente de la observación, del momento que él consideraba ideal para su temática que posteriormente expondría en el museo de la isla de Cozumel. No obstante también utilizó con maestría el registro fotográfico con efectos  en movimiento y video en esta producción. 


Obra fotográfica.
 "...un bocado de México"
exhibidas en el Museo 

de la Isla de Cozumel


Cada obra pictórica realizada en tinta nos recuerda la técnica asiática por tener solamente la gama de negros y grises en todas sus variantes que pudo realizar el creador de arte, y el bello detalle del sello rojo en un cuadrado. Piotr lúdicamente o experimentalmente quiso manifestar los bellos colores de México, como los extraordinarios colores selváticos en monocromía de grises. 

El creador de arte utiliza la libertad creativa, la propuesta que enriquece el progreso del arte.  


Obra con tècnica de tinta.
 "...un bocado de México"
exhibidas en el Museo 

de la Isla de Cozumel


En el video presentado es evidente la experiencia del autor, la edición de imágenes y la sonorización dieron como resultado un hermosísimo concierto de vida de la naturaleza y de las creaturas que viven en ella.  

Experiencia profesional de Korzeniowski en la disciplina del Arte de la Naturaleza, Land Art donde tiene una considerable trayectoria, él ama la naturaleza y por eso se acerca a ella y quiere darle inmortalidad con su arte. 


Piotr Korzeniowski no solamente contribuye al camino del arte internacional con su creatividad artística, sino que está aportando a la evolución del arte en el círculo académico con sus conocimientos a nivel universitario en la región donde a vivido. Es un hombre valioso tanto en su poder creador como intelectual. Así pues la obra de Piotr Korzeniowski es muy recomendada para admirarla tanto como la que se presenta en éste momento en una de las salas del museo de la Isla de Cozumel como otras que transitan en la escena mundial; museos, galerías, espacios alternativos, etc. (visite su página web: https://www.piotrkorzeniowski.com/ )


Registro fotográfico de la naturaleza 

y arte en tinta.

Como se a mencionado anteriormente Piotr maneja magistralmente tanto el arte pictórico y fotográfico, es una verdadera pasión para él, tan intensamente que fue motivo para realizar su tesis doctoral "Fotografía  y pintura:  un intento de determinar la influencia de la pintura en la formación de la imagen" aquì un breve fragmento : 

¿Una herramienta para inmovilizar y aplanar la realidad?

Si la fotografía se dejara sola, en mi opinión no plantearía mayores problemas. Sin embargo, nada de lo que existe queda por sí solo. Siempre entra en reacciones y relaciones con todo lo que ha ocurrido y existe actualmente dentro del espacio ampliamente entendido en el que aparece. Es similar con la fotografía. A pesar de una definición obvia y clara, su identidad comienza a eludirnos tan pronto como la miramos a través del prisma de una pintura, entendida de una manera a la que nos tiene acostumbrados la tradición pictórica centenaria. En relación con él, además de las evidentes conexiones con él, la fotografía aportaba algo inquietante. La fuente de esta ansiedad es difícil de comprender y definir con precisión.

La pintura, al hablar de la realidad, se acerca a ella a través de la imagen. Lo hace "evocando" su imagen, que nunca es idéntica a ella, porque este proceso se lleva a cabo con la participación activa del sujeto, quien le da a la imagen un toque individual, creando algo real mediante un fraude absoluto. La presencia del sujeto en el proceso pictórico crea una distancia entre la imagen y lo representado. La naturaleza mecánica de la grabación fotográfica elimina esta distancia. La realidad y su imagen están aquí en cierto sentido unidas, comprimidas. Esta conexión es inseparable e indiscutible. Además, en fotografía, la imagen se despersonaliza porque puede crearse sin el sujeto y su participación personal. Es el resultado del impacto directo de materia sobre materia. Entonces apareció una imagen que podría ser una prueba de que lo que representa realmente existió en un momento específico.

Parte de sus procesos creativos

 A continuación la entrevista que amablemente concedió Piotr Korzeniowski a Art News Cozumel. 

- ¿Puedes contarnos cómo nació la idea de crear la exposición de arte "...un bocado de México"?

-La exposición "...Un bocado de México" es consecuencia de mi cuarta estancia en México de los años 2018 - 2024, siendo la última estancia de mayor duración, más de 9 meses con interrupciones. Durante esta última y más larga visita, principalmente en la parte oriental de la República de México (Playa del Carmen, Isla Cozumel, Isla Mujeres, San Ramón, Chichén Itzá, Mérida, pero también Oaxaca y Ciudad de México), puse en práctica el programa artístico de mi carrera científica y Licenciatura artística que obtuve n la Academia de Artes Bellas de Cracovia, donde trabajó como profesor universitario. La exposición es también una expresión de mi fascinación, especialmente por la naturaleza, pero también por la cultura, la tradición, las costumbres y la enorme vitalidad y diversidad del entorno natural de este país y de las personas que viven en México. La exposición fue posible gracias al conocimiento, la cooperación y el apoyo de un grupo especial de maravillosos artistas que viven en Playa del Carmen, abiertos a la cooperación artística, apoyando ideas y proyectos locos y aparentemente imposibles de implementar que resuenan ampliamente en la comunidad artística internacional. Estas

personas son verdaderos embajadores que promueven la cultura mexicana con

dedicación y corazón. Se trata de Verónica Ugalde Romay, Daniela Jáuregui Servín, Stano Cerny, Centro de Arte Jaguar Negro y la comunidad de Pueblo Sacbe.


- ¿Puedes compartir con nosotros algunas anécdotas que sucedieron durante la

producción de la exposición?

-Mientras trabajaba en el material presentado en la exposición, tuve la oportunidad de visitar y conocer muchos lugares interesantes, contemplar el entorno, la naturaleza, los sabores y escuchar el ritmo del latido del corazón de México. Lo más memorable para mí fue la visita al pequeño pueblo de San Ramón, ubicado en lo profundo de la selva a unos 150 km al noroeste de Tulum, donde una pequeña comunidad cultiva la lengua, las costumbres, las tradiciones y el estilo de vida maya. Algunos miembros de esta comunidad hablan sólo el idioma maya, sin ningún conocimiento de español. Tuve la oportunidad de participar en una ceremonia nupcial que se llevó a cabo en esta comunidad, en un templo y en un extraño rito que combina prácticas espirituales tomadas de la época prehispánica mezcladas con algunos elementos de prácticas y ritos cristianos. El contacto con esta comunidad que vive muy cerca de la fauna y flora selvática; donde las mujeres en casas que parecen chozas mayas hornean pan mexicano (tortilla) sobre fuego vivo; donde viven personas, en cuyos rasgos y estructura corporal aún se pueden leer huellas de civilizaciones que no existen desde hace siglos; donde el dormitorio familiar es una red de varias hamacas suspendidas en el espacio de la habitación; donde los hombres juntos preparan un plato tradicional mexicano de cerdo - "cochinita pibil" - para toda la comunidad en un enorme caldero, cubierto con hojas de plátano y enterrado durante la noche en un hoyo con troncos de madera incandescentes... Todo era tan irreal y surrealista que me hizo sentir como si viajara en el tiempo, moviéndome a algún lugar hacia una realidad olvidada o perdida en la dimensión oculta del espacio-tiempo. ¡Una experiencia increíble que será profundamente recordada! Algunas de las obras presentadas en la exposición son mi homenaje personal a esta comunidad, feliz, decidida y que sobrevive en condiciones y espacio a "años luz" de la civilización que hoy conozco.


- ¿Cómo percibes la exposición en el Museo de la Isla?

-Percibo la exposición en el Museo de la Isla de Cozumel como una maravillosa

oportunidad para reflexionar sobre la belleza y el enorme potencial de esta parte de la República Mexicana; Lo percibo como la visión de alguien de fuera, de un círculo cultural diferente; Lo percibo como un intento muy personal de expresar mis propias emociones, vivencias y sentimientos que me acompañaron durante el tiempo que pasé en suelo mexicano, contenidos, congelados y registrados en una línea, una mancha, en una imagen fija y en movimiento capturada. con cámara fotográfica o de cine; Finalmente, también lo percibo como una oportunidad fascinante para conocer a la gente, el tiempo y el espacio de este país, que se ha vuelto cercano a mi corazón.


- ¿Cómo te percibió el público que asistió a la inauguración de la exposición?

-Para mi sorpresa, encontré muchas reacciones muy positivas, expresadas

espontáneamente por el público que acudió a la inauguración de la exposición y

curiosamente tanto por parte de los mayores como de los más jóvenes. Es muy valioso saber que la forma y el contenido que propuse llegan y atraen a una amplia audiencia.


- ¿Qué opinas de la museografía creada por Sako?

-Me gustó mucho el desarrollo y disposición del material para la exposición propuesta por Sako. Por un lado, organiza y sistematiza todo el material y por otro, crea una dinámica interesante de la exposición.


-¿Cuáles son sus próximos proyectos que piensa implementar en relación con su

producción?

-Tengo que confesar que mi naturaleza es contemplativa y es por esto que seguiré

procesando la experiencia y emociones que me impactaron en esta estancia en México para poder posteriormente encauzar el resultado y expresarlo de alguna manera. En los últimos años he entendido la importancia de estar cerca y proteger a la naturaleza y me ha gustado mucho la experiencia de desarrollar “land art” y “Nature art” y muy probablemente por esa rama desarrollare mi próximo Proyecto, pero la vida es una aventura y siempre tiene la última palabra que puede llevarnos por diferentes caminos.


- ¿Hay algo más que te gustaría agregar a la entrevista?

-Sòlo mi profundo agradecimiento con esta bella tierra Mexicana, con sus habitantes, con su cultura, con su naturaleza, sus sabores, ritmos y olores .

Agradecido con el museo de de la Isla de Cozumel por su maravillosa y cálida acogida para con la humilde visión de este artista Polaco.

Muchas gracias


Importante creador de arte 
y acadèmico de Yucatàn
disfrutando de la obra de Piotr.


...un bocado de MÉXICO


En mi opinión, como alguien que crecí y viví más de la mitad de mi vida en un país de tamaño mediano en el centro de Europa (Polonia), México es un país enorme y muy rico en muchos aspectos. La naturaleza, la cultura, el gusto, la tradición y la historia que se remontan a la antigüedad con civilizaciones de muchos siglos antes de la época de los conquistadores españoles: todo esto contribuye a la riqueza actual de este país. Además, una cosa más: una enorme vitalidad tanto de la naturaleza, como de la cultura y de las personas, que no he podido encontrar ni conocer en ningún otro lugar, a pesar de muchas experiencias de viajes en mi vida.


Por primera vez tuve la oportunidad de quedarme aquí el tiempo suficiente - un total de 9 meses, con pequeños descansos - para realmente sentir, ver y saborear algo más que el excitante exotismo que atrae a muchos turistas a este país...

A pesar de ello, todavía tengo la sensación de que esto es sólo "un pedacito" de la enorme diversidad y riqueza que constituye el espacio de la vida y la vida cotidiana de las personas que viven aquí.


Cada obra, cada pintura, cada forma de expresión visual (que presento en esta exposición) es una huella personal de una experiencia real, un encuentro personal con la naturaleza, la cultura, el gusto, la gente, el espacio de México... ...es ¡un pequeño "mordisco"! Es imposible digerir un rastro, incluso el más sofisticado, a través de la sensibilidad del artista - para expresar, para transmitir esta enorme riqueza, este "gusto" especial... De ahí el intento de sintetizar, simplificar, encontrar una forma de expresión que sea una especie de guía, un transmisor que aliente y remita a una experiencia real, personal, de este espacio, de este entorno...

..para mí todo esto es sólo un "mordisco" - "un mordisco de México" 


Piotr Korzeniowski



En la noche inaugural  1

En la noche inaugural  2

Asistentes muy interesados 
en la obra del polaco

 Agradecimiento para el artista 
por su labor para traer su obra al 
Museo de la Isla de Cozumel.


Creadores de arte en agradable charla


Internacional

Impecable museografía de Sako  

Piotr Korzeniowski


Nació el 10 de enero de 1970 en Cracovia, Polonia. Su madre era maestra de arte en la escuela primaria y su padre ingeniero mecánico. Creció en una época en la que el régimen comunista en Polonia estaba llegando a su fin. El primogénito de 4 hermanos, tuvo una infancia disciplinada influenciada por la naturaleza, las montañas, el esquí en la nieve y el aprendizaje del piano.


Su relación con el arte comenzó desde muy temprana edad, el dibujo era parte activa de sus juegos y 10 años de estudio de tocar el piano le dieron disciplina y encanto por la música y el ritmo.


Se graduó con distinción en la Facultad de Pintura de la Academia de Bellas Artes de Cracovia en 1997. Un año antes de graduarse en 1996, Sławomir Karpowicz, profesor del taller de pintura, le ofreció colaboración como asistente. Este fue el comienzo de su carrera docente en la Academia, donde todavía trabaja como profesor y dirige su propio estudio de dibujo.


La relación con la naturaleza desde su infancia hasta la actualidad, ha marcado notoriamente su obra y su filosofía de vida, llevándolo a participar activamente en el desarrollo de talleres tanto en arte natural como en land art dentro del programa Erasmus de la Academia, tratando de inspirar a sus alumnos dentro de esta disciplina y abriendo oportunidades para ampliar y enriquecer el programa educativo de la Academia.


Siendo académico de corazón y experiencia, vale la pena destacar su filosofía básica de enseñanza, ya que Piotr discrepa de algunas prácticas antiguas, asegura que: "El arte no se enseña, se acompaña"...


Las experiencias de sus viajes artísticos a China y al lago Baikal en Rusia, así como su expedición terrestre a Egipto, tuvieron una profunda influencia en su obra, en su búsqueda de simplificaciones, en el juego de contrastes , en la expresión artística y en el uso de materiales como la tinta, a la que recurre constantemente para expresar sus emociones y conclusiones de forma visual y personal, así como para seguir desarrollando su sensibilidad hacia la realidad circundante a la vez que perfecciona constantemente sus habilidades manuales.


Su obra, que ha evolucionado en diferentes sentidos, siempre marcada por notorios ritmos, texturas y audaces exploraciones en formas, técnicas y materiales, nos permite ver al autor como un aventurero interior. Su espíritu indomable, siempre se revela detrás de la verdadera esencia del tema, el sentimiento o el material utilizado.


El proyecto que presenta actualmente, “un bocado de México”, refleja las vivencias del artista en suelo mexicano, revelando con su mirada sus impresiones, sentimientos e ilusiones que le han provocado sus 4 visitas a nuestro país, la última de las cuales fue la más larga, casi 9 meses. Este tempo ha dado como resultado la obra que ahora comparte con todos nosotros.



...a Mouthful of México

pictorial exhibition

Piotr Korzeniowski

Cozumel Island Museum.


“While working on the material presented in the exhibition, I had the opportunity to visit and get to know many interesting places, contemplate the environment, nature, flavors and listen to the rhythm of the heartbeat of Mexico. Most memorable for me was the visit to the small village of San Ramon, located deep in the jungle about 150 km northwest of Tulum, where a small community cultivates the Mayan language, customs, traditions and lifestyle.”


Piotr Korzeniowski


The master Piotr Korzeniowski is usually seen with a camera in hand to record images of the environment where he is, which is usually the nature of a country and then serve as a support tool to make an excellent pictorial work. 


But in “...a Mouthful of Mexico” which was produced during his nine-month stay in our country, the images made in ink on paper were made without previously using the camera, that is to say, he quickly handmade them live, directly from observation, from the moment he considered ideal for his theme which he would later exhibit in the museum on the island of Cozumel. However, he also masterfully used the photographic record with motion and video effects in this production. 


Each pictorial work made in ink reminds us of the Asian technique for having only the range of blacks and grays in all its variants that the creator of art could make, and the beautiful detail of the red seal in a square. Piotr playfully or experimentally wanted to manifest the beautiful colors of Mexico, such as the extraordinary jungle colors in monochrome grays. 


The creator of art uses creative freedom, the proposal that enriches the progress of art.  


In the presented video the author's experience is evident, the editing of images and sound resulted in a beautiful concert of life of nature and the creatures that live in it.  


Korzeniowski's professional experience in the discipline of Nature Art, Land Art where he has a considerable trajectory, he loves nature and that is why he approaches it and wants to give it immortality with his art. 


Piotr Korzeniowski not only contributes to the path of international art with his artistic creativity, but he is also contributing to the evolution of art in the academic circle with his knowledge at university level in the region where he has lived. He is a valuable man both in his creative and intellectual power. So the work of Piotr Korzeniowski is highly recommended to admire it as well as the one that is presented at this moment in one of the halls of the museum of the Island of Cozumel as others that travel in the world scene; museums, galleries, alternative spaces, etc. (visit his web page: https://www.piotrkorzeniowski.com/). 


As mentioned above Piotr masterfully handles both pictorial and photographic art, it is a true passion for him, so intensely that it was the reason for his doctoral thesis “Photography and painting: an attempt to determine the influence of painting in the formation of the image” here a brief excerpt:    


A tool to immobilize and flatten reality?


If photography were left alone, in my opinion it would pose no major problems. However, nothing that exists is left on its own. It always enters into reactions and relationships with everything that has occurred and currently exists within the broadly understood space in which it appears. It is similar with photography. Despite an obvious and clear definition, its identity begins to elude us as soon as we look at it through the prism of a painting, understood in a way to which the centuries-old pictorial tradition has accustomed us. In relation to him, in addition to the obvious connections with him, photography brought something unsettling. The source of this anxiety is difficult to understand and define precisely.


Painting, in speaking of reality, approaches it through the image. It does so by “evoking” its image, which is never identical to it, because this process is carried out with the active participation of the subject, who gives the image an individual touch, creating something real through absolute fraud. The presence of the subject in the pictorial process creates a distance between the image and what is represented. The mechanical nature of the photographic recording eliminates this distance. Reality and its image are here in a certain sense united, compressed. This connection is inseparable and indisputable. Moreover, in photography, the image is depersonalized because it can be created without the subject and his personal participation. It is the result of the direct impact of matter on matter. Then an image appeared that could be a proof that what it represents really existed at a specific moment.


Following is the interview kindly granted by Piotr Korzeniowski to Art News Cozumel. 


- Can you tell us how the idea of creating the art exhibition “...a bite of Mexico” was born?


-The exhibition “...A Bite of Mexico” is a consequence of my fourth stay in Mexico from the years 2018 - 2024, being the last stay of longer duration, more than 9 months with interruptions. During this last and longest visit, mainly in the eastern part of the Republic of Mexico (Playa del Carmen, Isla Cozumel, Isla Mujeres, San Ramón, Chichén Itzá, Mérida, but also Oaxaca and Mexico City), I put into practice the artistic program of my scientific career and artistic degree I obtained n the Academy of Fine Arts in Kraków, where I worked as a university professor. The exhibition is also an expression of my fascination, especially with nature, but also with culture, tradition, customs and the enormous vitality and diversity of the natural environment of this country and of the people who live in Mexico. The exhibition was made possible by the knowledge, cooperation and support of a special group of wonderful artists living in Playa del Carmen, open to artistic cooperation, supporting crazy and seemingly impossible to implement ideas and projects that resonate widely in the international art community.  These are true ambassadors who promote Mexican culture with dedication and heart.

dedication and heart. They are Verónica Ugalde Romay, Daniela Jáuregui Servín, Stano Cerny, Centro de Arte Jaguar Negro and the community of Pueblo Sacbe.


- Can you share with us some anecdotes that happened during the production of the exhibition?



-While working on the material presented in the exhibition, I had the opportunity to visit and get to know many interesting places, contemplate the environment, nature, flavors and listen to the rhythm of Mexico's heartbeat. Most memorable for me was the visit to the small village of San Ramon, located deep in the jungle about 150 km northwest of Tulum, where a small community cultivates the Mayan language, customs, traditions and lifestyle. Some members of this community speak only the Mayan language, without any knowledge of Spanish. I had the opportunity to participate in a wedding ceremony that took place in this community, in a temple and in a strange rite that combines spiritual practices taken from pre-Hispanic times mixed with some elements of Christian practices and rites.


The contact with this community that lives very close to the fauna and jungle flora; where women in houses that look like Mayan huts bake Mexican bread (tortilla) over live fire; where people live, in whose features and body structure you can still read traces of civilizations that have not existed for centuries; where the family bedroom is a net of several hammocks suspended in the space of the room; where men together prepare a traditional Mexican pork dish - “cochinita pibil” - for the whole community in a huge cauldron, covered with banana leaves and buried overnight in a pit with wooden logs incandescent... Everything was so unreal and surreal that it made me feel as if I was traveling in time, moving somewhere to a forgotten or lost reality in the hidden dimension of space-time. An incredible experience that will be deeply remembered! Some of the works presented in the exhibition are my personal tribute to this community, happy, determined and surviving in conditions and space “light years” away from the civilization I know today.


- How do you perceive the exhibition at the Island Museum?


-I perceive the exhibition at the Cozumel Island Museum as a wonderful opportunity to reflect on the beauty and enormous potential of this part of the Mexican Republic.


opportunity to reflect on the beauty and enormous potential of this part of the Mexican Republic; I perceive it as the vision of someone from outside, from a different cultural circle; I perceive it as a very personal attempt to express my own emotions, experiences and feelings that accompanied me during the time I spent on Mexican soil, contained, frozen and recorded in a line, a stain, in a fixed and moving image captured. Finally, I also perceive it as a fascinating opportunity to get to know the people, time and space of this country, which has become close to my heart.


- How did the public who attended the opening of the exhibition perceive you?

-To my surprise, I found a lot of very positive reactions, expressed spontaneously by the public who attended the opening of the exhibition.

spontaneously expressed by the public who attended the opening of the exhibition, and

curiously from both the older and the younger ones. It is very valuable to know that the form and content I proposed reach and appeal to a wide audience.

- What do you think of the museography created by Sako?

-I really liked the development and arrangement of the material for the exhibition proposed by Sako. On the one hand, it organizes and systematizes all the material and on the other hand, it creates an interesting dynamic of the exhibition. 

-What are your next projects that you plan to implement in relation to your production?

production?

-I have to confess that my nature is contemplative and that is why I will continue to process the experience and emotions that impacted me during my stay in México.

process the experience and emotions that impacted me during this stay in México in order to be able to later channel the result and express it in some way. In the last few years I have understood the importance of being close to and protecting nature and I have really enjoyed the experience of developing “land art” and “Nature art” and most probably I will develop my next project in that branch, but life is an adventure and it always has the last word that can take us through different paths.

-What are your next projects that you plan to implement in relation to your production?


-I have to confess that my nature is contemplative and that is why I will continue to process the experience and emotions that impacted me during my stay in México.

process the experience and emotions that impacted me during this stay in Mexico in order to be able to later channel the result and express it in some way. In the last few years I have understood the importance of being close to and protecting nature and I have really enjoyed the experience of developing “land art” and “Nature art” and most probably I will develop my next project in that branch, but life is an adventure and it always has the last word that can take us through different paths.



- Is there anything else you would like to add to the interview?

-Just my deep gratitude with this beautiful Mexican land, with its inhabitants, with its culture, with its nature, its flavors, rhythms and smells.

Grateful to the museum of Cozumel Island for its wonderful and warm welcome to the humble vision of this Polish artist.

Thank you very much.


...a taste of MEXICO


In my opinion, as someone who grew up and lived more than half of my life in a medium sized country in the center of Europe (Poland), Mexico is a huge country and very rich in many aspects. Nature, culture, taste, tradition and history dating back to ancient times with civilizations many centuries before the time of the Spanish conquistadors: all this contributes to the present richness of this country. In addition, one more thing: an enormous vitality of nature, culture and people, which I have not been able to find or know anywhere else, despite many travel experiences in my life.


For the first time I had the opportunity to stay here long enough - a total of 9 months, with short breaks - to really feel, see and taste something more than the exciting exoticism that attracts many tourists to this country....

Despite this, I still have the feeling that this is only “a tiny piece” of the enormous diversity and richness that constitutes the living space and daily life of the people who live here.

Each work, each painting, each form of visual expression (that I present in this exhibition) is a personal trace of a real experience, a personal encounter with nature, culture, taste, people, the space of Mexico.... ...it is a small “bite”! It is impossible to digest a trace, even the most sophisticated, through the artist's sensibility - to express, to transmit this enormous richness, this special “taste”.... Hence the attempt to synthesize, to simplify, to find a form of expression that is a kind of guide, a transmitter that encourages and refers to a real, personal experience, of this space, of this environment....

...for me all this is just a “bite” - “a bite of México. 


Piotr Korzeniowski

He was born on January 10, 1970 in Krakow, Poland. His mother was an elementary school art teacher and his father a mechanical engineer. He grew up at a time when the communist regime in Poland was coming to an end. The first-born of 4 siblings, he had a disciplined childhood influenced by nature, the mountains, snow skiing and learning the piano.


His relationship with art began at an early age, drawing was an active part of his play and 10 years of piano playing gave him discipline and a love of music and rhythm.

He graduated with distinction from the Faculty of Painting at the Academy of Fine Arts in Krakow in 1997. A year before graduating in 1996, Sławomir Karpowicz, professor of the painting workshop, offered him collaboration as an assistant. This was the beginning of his teaching career at the Academy, where he still works as a teacher and runs his own drawing studio.


The relationship with nature from his childhood to the present day, has notoriously marked his work and his philosophy of life, leading him to actively participate in the development of workshops in both natural art and land art within the Erasmus program of the Academy, trying to inspire his students within this discipline and opening opportunities to expand and enrich the educational program of the Academy.

Being an academic at heart and experience, it is worth noting his basic philosophy of teaching, as Piotr disagrees with some ancient practices, he assures that: “Art is not taught, it is accompanied”....


The experiences of his artistic travels to China and Lake Baikal in Russia, as well as his land expedition to Egypt, had a profound influence on his work, on his search for simplifications, on the play of contrasts, on artistic expression and on the use of materials such as ink, to which he constantly resorts to express his emotions and conclusions in a visual and personal way, as well as to further develop his sensitivity to the surrounding reality while constantly perfecting his manual skills.

His work, which has evolved in different directions, always marked by notorious rhythms, textures and bold explorations in forms, techniques and materials, allows us to see the author as an inner adventurer. His indomitable spirit always reveals itself behind the true essence of the theme, the feeling or the material used.


The project he is currently presenting, “a bite of México”, reflects the artist's experiences on Mexican soil, revealing with his gaze his impressions, feelings and illusions that have caused his 4 visits to our country, the last of which was the longest, almost 9 months. This time has resulted in the work that he now shares with all of us.

Dear Art News Cozumel News Reader



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