ENTREVISTA A ANDREW XENIOS 
San Miguel de Cozumel. 

INTERVIEW TO ANDREW XENIOS 
San Miguel de Cozumel, 
(English version below)

Andrew Xenios fotógrafo y artista
Andrew Xenios photographer and artist

Antes de iniciar les comunicamos gentilmente que  hoy 6 de enero de 2021 Art News Cozumel cumple dos años de ser un espacio periodístico digital en la Isla y tenemos la fuerte convicción de que mejoraremos, habrá novedades en nuestra labor esperamos le sean de su agrado y continúen disfrutando al informarse del acontecer del arte y la cultura en San Miguel de Cozumel. Gracias. 
FELIZ AÑO NUEVO 2021 a todos nuestros lectores y reciban un fuerte abrazo.

la gente está trabajando y no tiene tiempo y a veces su vida está oscura pero el artista mueve, organiza esa oscuridad y las presenta en una manera preciosa, bonita, bella y pura, ese es mi pensamiento, entonces por eso hago las cosas que hago.
                                                                                                                   Andrew Xenios

De esas situaciones sui generis de la vida se tuvo la oportunidad de conocer a Andrew Xenios creador de arte y fotógrafo. Persona amable, positiva y sencilla; "yo pongo precios como un albañil, no estoy ilusionado con mis obras", refleja en sus trabajos por decirlo así humanismo; registra situaciones que vive la gente en diferentes espacios del orbe; sus hábitos, sus emociones, las situaciones cotidianas que estructuran y consolidan la identidad tanto individual o colectiva de una cultura.

Andrew es especialista en encontrar rápidamente lo que la gente tiene como esencia, lo que le caracteriza como persona ó lo que hace, Xenios utiliza principalmente la técnica de blanco y negro que es su forma favorita de presentar su producción; "el blanco y negro evita distracciones" Xenios es siempre directo y sin restricciones busca la libertad; "Si la ley permite vivir libre, entonces el artista es libre".

"Me gustan sus pueblos y su gente"
"I like your villages and your people"

Así pues demos inicio con  la entrevista que Art News Cozumel realizó a este excelente artista Estadounidense con ascendencia griega que radica en Mérida y que también esta en Cozumel con su nueva galería y que es muy recomendable visitarla y disfrutar sus producciones con la guía del propio autor que se caracteriza con un buen sentido del humor y amena pero sabia conversación de este mundo llamado arte.      

-Soy Andrew Xenios, soy fotógrafo y artista, soy de los Estados Unidos; Long Beach California pero he vivido en Mérida Yucatán los últimos 35 años. 

-¿Cuántos años llevas de fotógrafo? 
- Tengo 58 años de fotógrafo de arte fino. nunca he hecho fotografías comerciales, sólo artísticas.

Registro de ambientes 
Registration of environments 


 -En qué escuela estudiaste? -En la universidad de Massachusetts en Salem estudié biología y química, después mi maestría en arte en la Rhode Island School and Design. 

-¿Cómo es tu estilo de fotografía? 
-Es muy diverso, depende de mi pensamiento, porque para mí las fotografías son una descripción de mi vida, sobre cómo va mi vida, lo observo con estos tipos de fotografías. Me gusta viajar por Yucatán, me gustan sus pueblos y su gente, les tomo fotografías; retratos y después pongo mi pensamiento. Primero es la persona, mi relación con ella, porque estoy en el campo, estoy abierto con ellos para recibir lo que me puedan enseñar y si después tengo la idea vamos a tomar la foto, eso es segundo, primero la exploración de mi vida, mi vida en relación a mi vida, después es la foto, normalmente ya sé cómo voy a poner a la persona para fotografiarla, o la figura, ya se la estructura mental que tengo que hacer y después realizarla en el laboratorio, ahora es mí computadora. Ver el momento, recordar el momento, cambió la foto ahora intelectualmente para decir que estoy pensando entonces, hago la reproducción una, dos, tres mil veces, sabes cosas pequeñas o cosas grandes depende donde voy en mi viaje de vida. Yo pienso que el artista es como una persona cuyo oficio es la albañilería, yo pongo precios como un albañil, no estoy ilusionado con mis obras como otros artistas; ¡valen mucho! 10 mil, 15 mil, no. El albañil hace una casa, yo pienso que el albañil es la persona más importante en el sistema social porque él hace una casa para una persona, para una familia donde vivir, una familia donde crecer. Él o ella artista es una persona que hace una casa donde va a vivir el alma de la persona, el alma necesita un lugar también y se llama cultura. Si la ley permite vivir libre, entonces el artista es libre, mente libre entonces el artista viaja en el mundo y pone las relación en imágenes y esas imágenes son imágenes para el alma. El corazón puede vivir porque la gente está trabajando y no tiene tiempo y a veces su vida está oscura pero el artista mueve, organiza esa oscuridad y las presenta en una manera preciosa, bonita, bella y pura, ese es mi pensamiento, entonces por eso hago las cosas que produzco.

"Primero es mi conexión con la gente que está alrededor de mí"
"First is my connection to the people around me"

 -¿Tú trabajo en su mayoría es en blanco y negro? 
-Todo es en blanco y negro, a veces a color, el color es difícil para mí porque en color no puedo cambiar los grises es un poco difícil para mí, el blanco y negro evita distracciones, es lo que no puede hacer el color. 

 -¿Cómo llegaste a formar tu estilo para transmitir las vivencias de las personas, sientes que eso es importante? 
 -Claro somos humanos, y no podemos vivir solos, cuando nace un bebe no sirve para nada hasta los 11 o 12 años, nosotros vivimos juntos, entonces para saber aprender cosas importantes la conexión entre la gente, primero es mi conexión con la gente que está alrededor de mí.

Experimentaciones 
Experimentations 

 -¿Cómo llegaste a Yucatán? En los programas de televisión había uno que se llamaba “Family Affair” (en México se llamaba Mis Adorables Sobrinos) era la historia de unos niños huérfanos que su tío soltero los adopta y este tiene un mozo que los cuida. el señor cuando sale de viaje sus sobrinos causaban problemas a otra gente y les preguntan dónde está tu papá ellos contestaban se fue a Yucatán. Oí es cuando tenía cinco o diez años, escuché Yucatán y me gustaron los sonidos, cuando tuve 21 años pensé; ya viaje por toda Europa, el mundo, ¿ahora a donde voy a ir? ¡voy a ir a Yucatán!. ¿Bueno es un país de Suramérica pensó un empleado de una agencia de viajes, estábamos buscando, tuvimos que ir a otra agencia, no había computadores en 1972 como ahora llamamos por teléfono y dijo es un estado en el sur de México y entonces fuimos a Mérida por dos semanas, encontré una casa en Progreso, me quedé ahí 10 años y tuve en 1974 la primera exposición de fotografía de arte fino en Mérida Yucatán en la galería "El Sauce" encontré muchos artistas en Progreso en ese momento estaba muy diferente a como está ahora, los artistas extranjeros se juntaron ahí está muy interesante, muy barato, allá pude hacer cosas enfrente del mar y también hay muchos artistas en Mérida, conocí a ellos en el mismo tiempo, entonces hicieron la primera exposición de fotografía vinieron todos los artistas y el gobernador. Estaba gigante la exposición, muy bonita exposición, después 32 exposiciones individuales en Yucatán durante los años quede en Progreso por 10 años y me cambié, compré una casa en Mérida estuve ahí en esa casa 2 años la vendí y compre otra casa donde estoy viviendo desde hace 35 años y acabo de comprar un edificio para poner otra galería en Mérida muy cerca de mi casa allá en el centro.  


-¿Cómo llegaste a Cozumel? Bueno tengo unos amigos que viven en Cozumel, que viajan mucho a Mérida es la familia Del Bazo. Yo vine a conocer Cozumel 2 o 5 años, sólo de turista, por ellos encontré este terreno, estaba vacío por 10 años y bueno dije vamos a hacer una galería y casa, pensaba primero venderlo después cambié de opinión y mejor me lo quede. sólo porque quise. ja, ja,ja. Voy a vivir en Mérida y aquí, en los dos lugares, porque en Mérida tengo otra casa y otra galería, estudio donde tengo toda mi obra; miles, de fotografías, pinturas y grabados y esos grabados ¡wow! tengo probablemente 4 mil o 5 mil placas que yo he hecho en los lugares donde he estado como Afganistán, o París. Cuando tomo café voy haciendo pequeños dibujos en mi libreta entonces pasó el dibujo a la placa e imprimió varios Por ejemplo en Nueva York hay un señor que compra todos mis dibujos tiene grabados, tiene 1.874 grabados míos, si hago uno entonces él quiere uno.

Andrew explicando su obra "Árbol de la vida Maya" 
en el exterior de su galería.
Andrew explaining his work "Tree of Mayan Life 
on the outside of your gallery.




 -¿Todavía viajas por el mundo?
 -Sí, constantemente estoy trabajando, tengo 250 libros de dibujos, en la mañana en el coffee bean hago mis dibujos, entonces tengo que pasar estas imágenes a la placa y tengo que imprimir, tengo un montón de los que he realizado en los Starbucks de Mérida, lo paso a la placa y hago este tipo de grabado; tengo miles y miles. Hay de París, de varios lugares del mundo; Afganistán, niños, niñas, señores, señoras, soy muy trabajador. 
Como puedes ver no hay precios (se refiere a sus obras expuestas en su galería). Tengo más de 200 exposiciones en el mundo, nunca en mi vida he puesto precios. Mi exposición es para la gente, para que la disfrute. Si alguien quiere comprar bien, después decimos el precio en privado vamos a ver. ¿Si alguien dice cuanto es de este grabado? bueno vamos calcular; el tiempo que yo tuve que hacerlo, lo pongo en relación a un albañil, lo que pagas a un albañil, le pagas 300 o 250 pesos al día. No es 3 o 4 mil pesos como los otros artistas, no es correcto pero ¿Quién está viviendo con su arte? Todo lo que tengo aquí, el edificio y casa que está allá y todo lo que yo tengo es por mi arte, no tengo otro trabajo más que mi arte, no doy clases. Si alguien dice; yo quiero ese pero no tengo dinero, le contesto llévatelo ponlo en tú casa. Yo prefiero que se lo lleve a su casa. 

No necesito cosas de lujo, la cosa más importante es que esto esté mi obra en las manos de la gente, yo saque esto de la gente y se lo devuelvo a la gente esto es mi sistema.


 Hace un mes dos españoles vinieron a mi casa en Mérida y dijeron sabemos que eres fotógrafo, mostré mis fotos y dijeron ok, ok, ¿Cuánto es? 2 mil pesos cada foto grandes, ok, quiero este, este este, 82 mil pesos de fotos , llevaron 40 o 50 fotos yo regalé 10 más.

 -¿Estas personas saben de tu trayectoria o cómo? 
-Tengo muchos clientes en el mundo, mucha gente que conozco, me recomiendan y pasan y van circulando sí. cuando no piensas solo en dinero vamos a decir, tengo que pensar en dinero tengo gastos como todos, pero mis pensamientos está en la gente y en mi obra y como en la película “Field of Dream” protagonizada por Kevin Costner, que hizo la cancha de beisbol, haz la cancha y ellos van a venir, eso es la vida. 
Haz la galería, haz las obras, si haces con amor, si lo haces desde tu interior y haces con pensamiento, si estas dedicado y piensas con valor, amor ¿entonces qué más quieres dinero? eso viene. 
Tengo dos hijos chiquitos en Boston y ellos están muy orgullosos sobre su papá que hace este tipo de cosas, ellos dos son muy curiosos, dicen papá un poco raro. ellos tienen doce y nueve años, son chiquititos. les gusta el arte. 

"Esta es una serie que estoy haciendo con poemas"
"This is a series I'm doing with poems"

 -¿También te gusta la poesía?
 -Si , escribo poemas. hay como 158 poemas conectados con cada foto. 


 -¿Haz ganado premios?
 -No, no me gusta estar en concursos, artista es artista, que me va a decir alguien que es bueno o malo, cómo es posible, no me gustan los concursos y tampoco los colectivos, no me gustan para nada. Cuando hay colectivos es porque el arte está muy bajo, esto lo manejo en mi definición, como decíamos anteriormente el artista es mente libre en la sociedad y no sirve cuando ponen muchos artistas juntos, ¡ahora hasta tienen un comité!, no eres mente libre, cuando pones 2 obras juntas mezclas dos diferentes obras, mezclas otra persona con otra persona entonces el poder del artista adiós. 

 Cuando viene el artista el público entra para ver, si no se domina el espacio para decir el mensaje, la situación es horrible, el público entra al espacio y va a ver a dos artistas como autoridades, va ver a dos diferentes artistas, -a mí me gusta más ese artista- dicen, ¡¿qué es esto?!, el artista perdió el mensaje. 

Ahora el público firma un libro, a mí no me gustan esos libros de exposiciones, chingue a su madre, tiren ese pinche libro, no quiero saber que dice el público, el público entrar y sabe que estoy diciendo y no vas a poner por ejemplo; aquí hay 4 tesoros con rock and roll, aquí está souvenir 4 reglas y aquí vamos a jugar todos al mismo tiempo, que piensas que vas a oír un desmadre. entonces se abre la puerta para estupideces. Como un muchacho que hacía una exposición colectiva y este joven expuso un block de construcción, yo estaba mirando el block, viene él y me preguntó ¿qué piensas de mi obra?, bueno, yo puede decirle algo, puede poner mi cabeza a trabajar, yo puede interpretar eso en esta cosa, que tú tienes que decirme, pensaba de ese joven, pero tenía otras cosas que hacer, por ejemplo en esa misma exposición había entre el público un señor parado era del pueblo y estaba mirando la obra, mejor puse mi atención ahí, ese señor estaba perdido en esa exposición solo, fui a hablar con el señor. 

Obra pictórica que expresa lo que percibió Xenios 
durante la cuarentena por el Coronavirus en su hogar de Cozumel.
Pictorial work that expresses what Xenios perceived 
during the Coronavirus quarantine in their home in Cozumel

Esos colectivos abren la puerta para cualquier persona que quiere participar, voy a preguntarte vamos a abrir "open house servin" vamos a invitar a todos que piensa que vas a hacer este, no, puedes calcular de él no se puede. Si no hay arte no hay cultura ¿por qué haces esto con el arte? si no hay mente libre no hay civilización. Entra el dictador mata a todos los artistas que tienen mente libre. Ahorita si vas a Yucatán no vas a matar muchos artistas, porque no están trabajando como artistas en mi definición, otros tienen otra definición la historia del mundo soportan mi definición, no soportan la definición de estos nuevos artistas de colectivos, esto es lo que pasa ahorita.

 En el pasado tuvimos 17 galerías en Mérida del gobierno. que fuimos a hablar personalmente con ellos; "hay un espacio aquí vacío ¿podemos utilizarlo?" les decíamos "sí, sí, ¡hazlo! pon una galería", otra galería, otra galería, otra galería. Tuvimos 17 galerías en Mérida, ahora sólo hay 2 y por otro lado si no estás conectado no puedes exponer o si estas fuera del favor. 

Es ahora: póngale nombre "Mérida Centro de Cultura de latinoamérica ¿qué compran? compran ese nombre, bajan el nivel cultural de Mérida ahorita está bajando, sí. 

 Viene el chino (un curador y artista muy conocido en Mérida); ¿quieres participar en el colectivo? no chino, no me gustan los colectivos son un desmadre hacen daño, entonces él se enoja y va a decirles a otros; él no quiere cooperar, yo no tomo posesión, no importa yo no vivo de éste, de mis 250 exposiciones nunca pedí una exposición, nunca en mi vida, viene una persona a mí y me pregunta; ¿quiere exponer en esta galería? ¿en este museo? claro, solo exhibo mis obras de forma individual nada de colectivos. 

Compartiendo sus experiencias al visitante.
Sharing your experiences with the visitor.

Tengo obra en el museo de Boston, Museo fine Art de Boston, N.Y. en la biblioteca en París, en Arizona, en muchos lugares alrededor del mundo , museos, colecciones privadas. 

-¿Cómo se llama tu galería? 
-Galería Xenios, Xenios es un apellido Griego, mi papá y mi mamá son griegos, yo y mis parientes tuvimos una casa con antigüedad de 2.300 años. El nombre Xenios es un dios de hospitalidad, dios de la paz, es un dios que es la contraparte de Zeus el dios de la guerra humana, es la balanza.




 -Algo más que quieras decir?
 -Estoy contento con mi galería en Cozumel espero que la gente venga aquí.


INTERVIEW TO ANDREW XENIOS 
San Miguel de Cozumel

Before starting we kindly inform you that today January 6, 2021 Art News Cozumel celebrates two years of being a digital journalistic space in the Island and we have the strong conviction that we will improve, there will be news in our work we hope you will like it and continue to enjoy being informed about the art and culture events in San Miguel de Cozumel. Thank you. 
HAPPY NEW YEAR 2021 to all our readers and receive a strong hug.

people are working and have no time and sometimes their life is dark but the artist moves, organizes that darkness and presents it in a beautiful, beautiful and pure way, that is my thought, so that is why I do the things I do the things.
                                                                                                                  Andrew Xenios

From those sui generis situations of life we had the opportunity to meet Andrew Xenios, art creator and photographer. He is a kind, positive and simple person; "I put prices like a bricklayer, I am not excited about my works", he reflects in his works so to speak humanism; he registers situations that people live in different spaces of the orb; their habits, their emotions, the daily situations that structure and consolidate the individual or collective identity of a culture.

Andrew is a specialist in quickly finding what people have as essence, what characterizes him as a person or what he does, Xenios uses mainly the technique of black and white which is his favorite way of presenting his production; "black and white avoids distractions" Xenios is always direct and unrestricted looking for freedom; "If the law allows to live free, then the artist is free".

So let's start with the interview that Art News Cozumel conducted with this excellent American artist of Greek descent who lives in Merida and is also in Cozumel with his new gallery and it is highly recommended to visit it and enjoy their productions with the guide of the author himself that is characterized by a good sense of humor and pleasant but wise conversation of this world called art.      

-I am Andrew Xenios, I am a photographer and artist, I am from the United States; Long Beach California but I have lived in Merida Yucatan for the last 35 years. 

-¿How many years have you been a photographer? 
- I have 58 years of fine art photography. I have never done commercial photography, only artistic.

-Which school did you study at? -At the University of Massachusetts in Salem I studied biology and chemistry, then my master's degree in art at the Rhode Island School and Design. 

-¿What is your style of photography? 
-It's very diverse, it depends on my thinking, because for me photographs are a description of my life, about how my life is going, I look at it with these types of photographs. I like to travel around Yucatan, I like its towns and its people, I take pictures of them; portraits and then I put my thought. First it is the person, my relationship with them, because I am in the field, I am open with them to receive what they can teach me and if later I have the idea we will take the picture, that is second, first the exploration of my life, my life in relation to my life, then it is the picture, normally I already know how I am going to put the person to photograph them, or the figure, I already know the mental structure that I have to do and then do it in the laboratory, now it is my computer. Seeing the moment, remembering the moment, changed the photo now intellectually to say that I am thinking then, I do the reproduction once, twice, three thousand times, you know small things or big things depends where I go in my life journey. I think that the artist is like a person whose trade is masonry, I put prices like a mason, I am not excited about my works like other artists; they are worth a lot! 10 thousand, 15 thousand, no. The mason makes a house, I think the mason is the most important person in the social system because he makes a house for one person, for a family to live in, a family to grow in. He or she is an artist who makes a house where the soul of the person will live, the soul needs a place too and it is called culture. If the law allows to live free, then the artist is free, free mind then the artist travels in the world and puts the relationship in images and those images are images for the soul. The heart can live because people are working and do not have time and sometimes their life is dark but the artist moves, organizes that darkness and presents it in a beautiful, beautiful and pure way, that is my thought, so that is why I do the things that I produce.

 -¿Is your work mostly in black and white? 
-Everything is in black and white, sometimes in color, color is difficult for me because in color I can't change the greys is a little difficult for me, black and white avoids distractions, it's what color can't do. 

 -¿How did you come to form your style to transmit people's experiences, do you feel that this is important? 
 -Of course we are human, and we can't live alone, when a baby is born it's not good for anything until it's 11 or 12 years old, we live together, so to learn important things the connection between people, first is my connection with the people around me.

 -¿How did you get to the Yucatan? 
-In the television programs there was one called "Family Affair" (in Mexico it was called Mis Adorables Sobrinos) it was the story of some orphaned children that their unmarried uncle adopts them and this one has a boy that takes care of them. The gentleman when he goes out of trip his nephews caused problems to other people and they ask them where is your dad they answered he went to Yucatan. I heard is when I was five or ten years old, I heard Yucatan and I liked the sounds, when I was 21 years old I thought; already I traveled all over Europe, the world, now where am I going to go? I am going to go to Yucatan! Well it is a country in South America thought an employee of a travel agency, we were looking, we had to go to another agency, there were no computers in 1972 as now we called by phone and said it is a state in southern Mexico and then we went to Merida for two weeks, I found a house in Progreso, I stayed there 10 years and had in 1974 the first exhibition of fine art photography in Merida Yucatan in the gallery "El Sauce" I found many artists in Progreso at that time was very different from how it is now, foreign artists gathered there is very interesting, very cheap, there I could do things in front of the sea and there are also many artists in Merida, I met them at the same time, then they made the first photo exhibition came all the artists and the governor. The exhibition was huge, very beautiful exhibition, after 32 individual exhibitions in Yucatan during the years I stayed in Progreso for 10 years and I changed, I bought a house in Merida I was there in that house for 2 years I sold it and I bought another house where I have been living for 35 years and I just bought a building to put another gallery in Merida very close to my house there in the center.  


-¿How did you get to Cozumel? 
-Well, I have some friends who live in Cozumel, who travel a lot to Merida, the Del Bazo family. I came to know Cozumel 2 or 5 years, just as a tourist, for them I found this land, it was empty for 10 years and well I said let's make a gallery and house, I thought first sell it then I changed my mind and I better keep it. just because I wanted to. ha, ha, ha. I am going to live in Merida and here, in both places, because in Merida I have another house and another gallery, a studio where I have all my work; thousands, of photographs, paintings and engravings and those engravings, wow! I have probably 4 thousand or 5 thousand plates that I have made in the places where I have been like Afghanistan, or Paris. When I drink coffee I make small drawings in my notebook so I pass the drawing to the plate and print several. For example, in New York there is a man who buys all my drawings and has engravings, he has 1,874 engravings of mine, if I make one then he wants one.

-¿You still travel around the world?
 -Yes, I'm constantly working, I have 250 picture books, in the morning at the coffee bean I do my drawings, then I have to pass these pictures to the plate and I have to print, I have a lot of the ones I've done at the Starbucks in Merida, I pass it to the plate and I do this kind of engraving; I have thousands and thousands. There are from Paris, from various places in the world; Afghanistan, boys, girls, gentlemen, ladies, I'm a hard worker. 
As you can see there are no prices (he refers to his works exhibited in his gallery). I have more than 200 exhibitions in the world, never in my life have I put prices. My exhibition is for the people, for them to enjoy. If someone wants to buy well, then we say the price in private, let's see. If someone says how much is this engraving? well let's calculate; the time I had to do it, I put it in relation to a bricklayer, what you pay a bricklayer, you pay him 300 or 250 pesos a day. It's not 3 or 4 thousand pesos like the other artists, it's not correct but who is living with their art? Everything I have here, the building and house over there and everything I have is for my art, I have no other work but my art, I don't give classes. If someone says; I want that one but I don't have any money, I answer him take it home. I prefer that you take it home. 

I don't need luxury things, the most important thing is that my work is in the hands of the people this is my system.

A month ago two Spaniards came to my house in Merida and said we know you are a photographer, I showed my photos and they said ok, ok, how much is it? 2 thousand pesos each big photo, ok, I want this one, this one, 82 thousand pesos of photos , they took 40 or 50 photos I gave away 10 more.

 -¿Do these people know about your career or how? 
-I have many clients in the world, many people that I know, they recommend me and they pass by and they circulate yes. When you don't think only about money let's say, I have to think about money I have expenses like everyone else, but my thoughts are on the people and my work and like in the movie "Field of Dream" starring Kevin Costner, who made the baseball field, make the field and they will come, that's life. 
Do the gallery, do the works, if you do it with love, if you do it from the inside and do it with thought, if you are dedicated and think with courage, love, then what else do you want money for? 
I have two little kids in Boston and they are very proud of their dad who does this kind of thing, they are very curious, they say dad is a little weird. they like art. 

-¿Do you also like poetry?
 -Yes, I write poems. There are about 158 poems connected to each photo. 

-¿Have you won awards?
 -No, I don't like being in contests, artist is artist, who is going to tell me someone who is good or bad, how is it possible, I don't like contests and I don't like collectives either, I don't like them at all. When there are collectives it's because art is very low, I handle this in my definition, as we said before the artist is free minded in society and it doesn't work when you put many artists together, now they even have a committee, you are not free minded, when you put 2 works together you mix two different works, you mix another person with another person then the power of the artist is gone. 

 When the artist comes, the public enters to see, if you don't master the space to say the message, the situation is horrible, the public enters the space and goes to see two artists as authorities, goes to see two different artists, - I like that artist better - they say, what is this, the artist lost the message. 

Now the public signs a book, I don't like those exhibition books, fuck your mother, throw that fucking book away, I don't want to know what the public is saying, the public comes in and knows what I'm saying and you're not going to put for example; here are 4 treasures with rock and roll, here is 4 rules souvenir and here we're all going to play at the same time, you think you're going to hear a riot. I was looking at the block and he came up to me and asked me, "What do you think of my work? Well, I can tell you something, you can put my head to work, I can interpret that in this thing that you have to tell me, I was thinking about that young man, but I had other things to do. For example, in that same exhibition there was a man standing in the audience who was from the town and was looking at the work, I better put my attention there, that man was lost in that exhibition alone, I went to talk to him.

Those collectives open the door for anyone who wants to participate, I'm going to ask you let's open "open house servin" let's invite everyone who thinks you're going to do this, no, you can't calculate from it. If there is no art there is no culture why do you do this with art? if there is no free mind there is no civilization. Enter the dictator kills all the artists who have free minds. Right now if you go to Yucatan you are not going to kill many artists, because they are not working as artists in my definition, others have another definition the history of the world support my definition, they do not support the definition of these new artists of collectives, this is what happens now.

 In the past we had 17 galleries in Merida from the government. we went to talk to them personally; "there's an empty space here, can we use it" we would say "yes, yes, do it! put a gallery", another gallery, another gallery, another gallery. We had 17 galleries in Merida, now there are only 2 and on the other hand if you are not connected you cannot exhibit or you are out of favor. 

It's now: name it "Merida Center of Latin American Culture, ¿what do you buy? you buy that name, you lower the cultural level of Merida right now, yes. 

 The Chinese guy comes (a very well known curator and artist in Merida); ¿do you want to participate in the collective? Not Chinese, I don't like the collectives, they're a riot, they hurt, so he gets angry and goes to tell others; he doesn't want to cooperate, I don't take possession, it doesn't matter that I don't live from this one, of my 250 exhibitions I have never asked for an exhibition, never in my life, a person comes to me and asks me; ¿do you want to exhibit in this gallery? ¿In this museum? Of course, I only exhibit my works individually, not in collectives. 

I have work at the Boston Museum, Boston Museum of Fine Art, N.Y. Library in Paris, Arizona, many places around the world, museums, private collections. 

-¿What is the name of your gallery? 
-Xenios Gallery, Xenios is a Greek name, my mom and dad are Greek, me and my relatives had a house that was 2,300 years old. The name Xenios is a god of hospitality, god of peace, is a god that is the counterpart of Zeus the god of human war, is the scale.

 -¿Something else you want to say?
 -I'm happy with my gallery in Cozumel I hope people will come here.

Comentarios

  1. Bien maestro su arte es única gracias necesitamos más como usted

    ResponderBorrar
    Respuestas
    1. Gracias, espero que más artistas finos vengan a cozumel para hacer de la isla su hogar y promover la cultura de la isla.

      Borrar
  2. Interesantísimo Don Andrew Xenios. Recuerdo solía encontrármelo dibujando en un Starbucks de Belmont Shore, Long Beach California. Me impresionó tanto su ARTE que le escribí un poema titulado: EL HOMBRE QUE NO DICE. https://youtu.be/viXtmxow2mY

    ResponderBorrar

Publicar un comentario

Entradas más populares de este blog