Talleres de Gráfica en el Corazón de Oaxaca

Exposición Colectiva de Grabado

Museo de la Isla de Cozumel.

(English version below)

 " Oaxaca, lo que vi en la ciudad fue un grupo de grabados gigantes en la calle, que podrían llamarse murales modernos. Aunque no entendía el idioma, ciertamente había algo que venía de la iconografía, y estaba absorta en caminar por la ciudad buscando los grabados en la pared "       Chinatsu Shimizu 



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Son los  colectivos de arte oaxaqueños dedicados a la disciplina del grabado que exhiben parte de sus producciones en el Museo la Isla de Cozumel. Las obras tienen una diversidad interesante de contenido con una exaltación de creatividad que impacta sin duda alguna al observador.  "Talleres de Gráfica en el Corazón de Oaxaca" es una buena oportunidad para los habitantes y visitantes de la isla para conocer parte de la esencia cultural y social de este estado de la república mexicana, expresada en su mayoría por jóvenes radicados en esa entidad con una notoria y continua capacidad de juicio crítico y reflexivo que invitan al espectador a repensar sobre esta  prodigiosa, mítica y mágica tierra. 

Veamos lo que dice la curadora independiente japonesa Chinatsu Shimizu en la semblanza de "Talleres de gráfica en el corazón de Oaxaca". 

"Las puertas siempre están abiertas. A principios del verano, hace tres años, dejé Japón rumbo a México. Pasé unos días en la Ciudad de México viendo murales de Rivera, Orozco y Siqueiros, visité la ciudad de Oaxaca después. Para ser honesta, sabía muy poco sobre Oaxaca y no entendía nada de español. Sin embargo, la conmoción que recibí en la ciudad de Oaxaca, adonde viajé por primera vez, aún captura vívidamente mi corazón.

Oaxaca. lo que vi en la ciudad fue un grupo de grabados gigantes en la calle, que podrían llamarse murales modernos. Aunque no entendía el idioma, ciertamente había algo que venía de la iconografía, y estaba absorta en caminar por la ciudad buscando los grabados en la pared. Había talleres de grabados por toda la ciudad y la puerta estaba abierta para mí como viajera, y los artistas que estaban dentro me recibían cómodamente.

(Detalle de obra)

En ese momento, también supe que el pintor japonés Shinzaburo Takeda (1935-)fue uno de los promotores iniciales del movimiento de grabado oaxaqueño junto con Francisco Toledo, Fernando Sandoval, Juan Alcazár, Enrique Flores y Raúl Soruco. Takeda, pintor que se mudó a México en 1963, ha estado pensando en el punto donde el arte interactúa con la sociedad, influenciado por el movimiento muralista mexicano y el TGP (Taller de Gráfica Popular), en el que participó el propio Takeda. En 1978 se trasladó a Oaxaca, y al año siguiente trabajó en "verbalización de grabados" como profesor de La Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO), y transmitió una búsqueda de identidad a los alumnos.

 La actitud de Takeda ha animados a los estudiantes y los ha llevado a explorar la belleza de Oaxaca. Durante los siguientes 40 años, alrededor de 400 artistas han crecido con Takeda, muchos de ellos están produciendo con entusiasmo en los talleres de gráfica en Oaxaca. Hay alrededor de 30 talleres de grabado en la ciudad, y varios artistas trabajan arduamente en grupo para hacer grabados. Mirando alrededor del mundo, hay pocas otras ciudades donde tantos artistas trabajan en grabados a diario, y sus obras continúan fascinando a muchas personas tanto en casa como en el extranjero. 

Además, hay que hablar del pintor zapoteco Francisco Toledo(1940-2019) como pilar espiritual del arte oaxaqueño. Cuando murió, todos lamentaron la ausencia de Toledo. Pero aún vive en esta ciudad. Es como el ambiente cultural y artístico que cultivaba y por el que luchaba. También está vivo entre los artistas oaxaqueños que trabajan allí. Dijo en una entrevista durante su vida: "Entre todos se está escribiendo un libro y entre todos estamos pintando un gran cuadro"

Las actividades, por supuesto, no se detuvieron ni siquiera en un desastre pandémico. Durante el confinamiento de la ciudad, la cual tuvo que cerrar sus puertas al exterior, los artistas abrieron las puertas al interior de ellos mismos y continuaron trabajando. Alternativamente, los talleres se abren las puertas entre sí, colaboran, intercambian técnicas y se apoyan. En otras palabras, continúan creando una obra de arte maravillosa: “Oaxaca”.

Esta exposición transmite una parte de los "Talleres de gráfica en el corazón de Oaxaca". Esta puerta conduce a esa ciudad, Oaxaca. Chinatsu Shimizu Curadora.

A continuación por su forma de expresar la realidad que vive  la comunidad de los grabadores oaxaqueños, creo pertinente integrar a esta nota informativa fragmentos de "Talleres de gráfica en Oaxaca" y "Muestra de arte emergente en Oaxaca". Escritos realizados por Nidia Rosales Moreno, que colabora en el programa cultural "Tierra Adentro" de la secretaria de cultura. Nidia junto con el artista plástico Pavel Acevedo, dirige "Espacio Centro", un lugar independiente de exhibición y producción artística ubicado en la periferia de Oaxaca.


"Talleres de gráfica en Oaxaca"; (...) Me he encontrado con artistas jóvenes y talentosos que trabajan diariamente en talleres de gráfica compartidos, para solventar una renta en el centro de la ciudad. Son ellos quienes buscan su propia voz a través del dibujo y de la estampa, y al mismo tiempo intentan vivir de su trabajo en un terreno donde se privilegia la pintura. La herencia estética que dejaron artistas como Rufino Tamayo y Rodolfo Morales todavía se respira en galerías y museos. Quienes tienen dinero suficiente para venir a esta ciudad a comprar arte esperan recrear ese imaginario y por ello, buscan pinturas y esculturas que se acerquen o reproduzcan el mismo canon.

Los materiales utilizados para pintar son caros y trabajar en una sola pintura requiere mucho tiempo y espacio. De ahí que artistas jóvenes, después de terminar sus estudios en artes plásticas e incursionar brevemente en la pintura, hayan emigrado a la gráfica para construir su propia plataforma y expresarse. Sin embargo, también la gráfica tiene sus dificultades, una prensa de grabado oscila entre los 15 mil y 30 mil pesos, mientras que las prensas litográficas superan los 35 mil; sólo un puñado de personas se dedican a hacerlas por encargo y si no has trabajado de cerca con ellas te pueden dar gato por liebre; al imprimir se desperdicia papel, se necesita paciencia y dedicación (...) en Oaxaca, me parece mucho más fructífero y experimental lo que se hace en gráfica que en pintura porque se utilizan diferentes soportes (desde metal hasta cantera) y técnicas con las cuales se obtienen colores y matices que no se logran de otra forma. Los artistas en Oaxaca dominan diversos soportes y tienen su historia con la pintura (...) Me parece que en Oaxaca las exploraciones estéticas, las indagaciones en torno a lo propio y ajeno, a la identidad y ruptura con los cánones de belleza, así como la fuerza de lo político y el amplio terreno que comparte con los discursos artísticos, se encuentran presentes sobre todo en la gráfica (si bien tampoco está exenta de fórmulas (...) La manera en que se elaboran las piezas tiene mucho que ver con esta exploración, pues conlleva una visión no tan monolítica y cerrada en torno al autor y la obra misma, asunto que no sucede con la pintura, por ejemplo. Las grandes galerías difícilmente voltean hacia estos talleres y sus propuestas, suelen escoger pintores que perpetúan los colores de Morales, los personajes de Tamayo, el discurso zoomorfo de Toledo. Es lo que vende, y lo entiendo. Sin embargo, resulta más interesante todo aquello que acontece en la periferia y que sustenta iniciativas como este taller. Con suerte estas dinámicas suprimirán algunos intermediarios a quienes sólo les interesa vender postales para turistas hambrientos de identidad, con suerte estos artistas no renunciarán a tener una voz propia e inquietante". 


Curadora de esta exposición Misayo Tsutsui
Museografía Sako.
Esta exposición fue apoyada también  por la Fundación Japón.





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Printmaking Workshops in the Heart of Oaxaca

Collective Exhibition of Prints

Cozumel Island Museum.

 " Oaxaca. What I saw in the city was a group of giant prints in the street, which could be called modern murals. Although I didn't understand the language, there was certainly something coming from the iconography, and I was engrossed in walking around the city looking for the prints on the wall." Chinatsu Shimizu 

34 Gallos, Bambú, Burro Press, Espacio Zapata, Estampa Galería, Gabinete Gráfico, Gráfica Siqueiros, Hierba Buena, La buena Impresión, La Chicharra, La Máquina Taller, La Productora Gráfica del Bosque, Mini Print Oaxaca, Oaxaca Gráfico, Sangfer, Taller Artístico Comunitario, Tëmenk.


These are the Oaxacan art collectives dedicated to the discipline of engraving that exhibit part of their productions at the Museo la Isla de Cozumel. The works have an interesting diversity of content with an exaltation of creativity that undoubtedly impacts the observer.  The exhibition "Talleres de Gráfica en el Corazón de Oaxaca" is a good opportunity for the inhabitants and visitors of the island to know part of the cultural and social essence of this state of the Mexican Republic, expressed mostly by young people living in that entity with a notorious and continuous capacity for critical and reflective judgment that invite the viewer to rethink about this prodigious, mythical and magical land. 


Let's see what Japanese independent curator Chinatsu Shimizu says in the semblance of "Talleres de gráfica en el corazón de Oaxaca". 

"The doors are always open. In early summer, three years ago, I left Japan for Mexico. I spent a few days in Mexico City seeing murals by Rivera, Orozco and Siqueiros, I visited Oaxaca City afterwards. To be honest, I knew very little about Oaxaca and didn't understand any Spanish. However, the shock I received in Oaxaca City, where I first traveled, still vividly captures my heart.

Oaxaca. What I saw in the city was a group of giant engravings in the street, which could be called modern murals. Although I didn't understand the language, there was certainly something coming from the iconography, and I was engrossed in walking around the city looking for the prints on the wall. There were print workshops all over the city and the door was open to me as a traveler, and the artists inside welcomed me comfortably.


At that time, I also learned that Japanese painter Shinzaburo Takeda (1935-)was one of the initial promoters of the Oaxacan printmaking movement along with Francisco Toledo, Fernando Sandoval, Juan Alcazár, Enrique Flores and Raúl Soruco. Takeda, a painter who moved to Mexico in 1963, has been thinking about where art interacts with society, influenced by the Mexican muralist movement and the TGP (Taller de Gráfica Popular), in which Takeda himself participated. In 1978 he moved to Oaxaca, and the following year he worked on "verbalization of prints" as a professor at La Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO), and transmitted a search for identity to the students. Takeda's attitude has encouraged students and led them to explore the beauty of Oaxaca. Over the next 40 years, about 400 artists have grown up with Takeda, many of whom are enthusiastically producing in printmaking workshops in Oaxaca. There are about 30 printmaking workshops in the city, and several artists work hard in groups to make prints. Looking around the world, there are few other cities where so many artists work on prints on a daily basis, and their works continue to fascinate many people both at home and abroad. 

In addition, we must speak of the Zapotec painter Francisco Toledo(1940-2019) as a spiritual pillar of Oaxacan art. When he died, everyone lamented Toledo's absence. But he still lives in this city. It is like the cultural and artistic environment he cultivated and fought for. He is also alive among the Oaxacan artists who work there. He said in an interview during his lifetime: "Between all of us a book is being written and between all of us we are painting a big picture."

Activities, of course, did not stop even in a pandemic disaster. During the confinement of the city, which had to close its doors to the outside, the artists opened the doors to the inside of themselves and continued to work. Alternatively, the workshops open their doors to each other, collaborate, exchange techniques and support each other. In other words, they continue to create a wonderful work of art: "Oaxaca".

This exhibition conveys a part of the "Graphic workshops in the heart of Oaxaca". This door leads to that city, Oaxaca.


Next, for its way of expressing the reality that the community of Oaxacan engravers lives, I believe pertinent to integrate to this informative note fragments of "Graphic workshops in Oaxaca" and "Sample of emergent art in Oaxaca". Written by Nidia Rosales Moreno, who collaborates in the cultural program "Tierra Adentro" of the Secretary of Culture. Nidia together with the plastic artist Pavel Acevedo, directs Espacio Centro, an independent place of exhibition and artistic production located in the periphery of Oaxaca. 

"Graphic workshops in Oaxaca"; (...) I have met young and talented artists who work daily in shared graphic workshops, in order to pay a rent in the center of the city. They are the ones who seek their own voice through drawing and printmaking, and at the same time try to make a living from their work in a field where painting is privileged. The aesthetic heritage left by artists such as Rufino Tamayo and Rodolfo Morales is still present in galleries and museums. Those who have enough money to come to this city to buy art hope to recreate that imaginary and therefore seek paintings and sculptures that come close to or reproduce the same canon.

The materials used to paint are expensive and working on a single painting requires a lot of time and space. Hence young artists, after finishing their studies in plastic arts and briefly dabbling in painting, have migrated to graphics to build their own platform and express themselves. However, graphics also has its difficulties, an engraving press ranges between 15,000 and 30,000 pesos, while lithographic presses exceed 35,000; only a handful of people are dedicated to making them on demand and if you have not worked closely with them you can be taken for a ride; when printing, paper is wasted, patience and dedication is needed (...) in Oaxaca, the printing is a waste of paper, it is necessary to be patient and dedicated (...). ..) in Oaxaca, it seems to me that what is done in graphics is much more fruitful and experimental than what is done in painting because different supports are used (from metal to quarry) and techniques with which colors and shades are obtained that cannot be achieved in any other way. The artists in Oaxaca dominate diverse supports and have their history with painting (...) It seems to me that in Oaxaca the aesthetic explorations, the inquiries about their own and others, the identity and rupture with the canons of beauty, as well as the strength of the political and the broad terrain it shares with the artistic discourses, are present above all in the graphic arts (although it is not exempt from formulas either (...) The way in which the graphic arts are created, the way in which they are created, (...) The way in which the pieces are elaborated has a lot to do with this exploration, since it entails a vision that is not so monolithic and closed around the author and the work itself, something that does not happen with painting, for example. The big galleries hardly turn to these workshops and their proposals; they usually choose painters who perpetuate Morales' colors, Tamayo's characters, Toledo's zoomorphic discourse. It is what sells, and I understand that. However, what is more interesting is everything that happens in the periphery and that sustains initiatives such as this workshop. Hopefully these dynamics will cut out some intermediaries who are only interested in selling postcards for identity-hungry tourists, hopefully these artists will not give up having their own disturbing voice". 

From time to time I am asked why in Oaxaca artists seem to emerge from the hills as if by magic. I never quite know what to answer (...) I will point out some background. After the political events of 2006, the art scene in this small city was transformed, collectives emerged and took to the streets as a canvas to protest against governmental strategies. However, since then they depend on the economic support of the State to maintain a place to work and continue producing, which is questionable, contradictory (,,,,) From that social watershed to date this type of organization has been reproduced little, giving way to other types of approaches. There are now several exhibition spaces, graphic workshops and cultural centers that operate independently and seek to survive on the basis of collaborative networks that generate the necessary resources to continue working. This represents a freer alternative to generate new discourses without entering into bureaucratic commitments with the cultural elites.

"Sample of emerging art in Oaxaca"; In the midst of this complex panorama (which is slowly turning towards the independent) emerge these artists who, for the most part, do not consider themselves as such and prefer to be recognized as art workers (...) To give this sample, an almost surgical cut of reality and its symptoms, I also give birth to the notion that in reality there has never been nor exists a "Oaxacan school of painting", of graphics, ceramics, or any other plastic and/or visual discipline. As Robert Valerio points out in his essay, it was an invention of Andrés Henestrosa, who came up with that unfortunate comment that has been exploited by the official discourse in its different levels, exploiting that idea to color a collective imaginary.

The "Oaxacan school of painting" was a commercial phenomenon similar to the "Latin American boom" in literature during the sixties, in fact, the concept of magical realism that emerged to try to explain the similarities of Latin American narrative from Mexico to Patagonia, was also used with the modifications that are required in the plastic and visual arts.

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